Wprowadzenie
Największy operator F-15 to Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych . Pierwszy Orzeł (F-15B) został wyprodukowany 13 listopada 1974. W styczniu 1976 roku, pierwszy Eagle trafił do eskadry bojowej, 555-th TFS , Te pierwsze samoloty posiadały radar Hughes Aircraft (obecnie Raytheon ) APG-63 .
Pierwsze zestrzelenie na F-15 uzyskało lotnictwo izraelskie (IAF) w 1979 r. W 1979/81, podczas izraelskich nalotów przeciwko palestyńskiej frakcji w Libanie, F-15A zestrzelelił 13 syryjskich MiG-21 "Fishbed" i dwa syryjskie MiG-25 "Foxbat" . Kolejne dwa F-15 zostały podobno zestrzelone przez rakietę systemu SAM . Izraelskie F-15A uczestniczyły jako eskorta w Operacji Opera , naloty na iracki reaktor jądrowy . W 1982 w czasie wojny w Libanie , izraelskie F-15 zestrzeliły 41 syryjskich samolotów (23 MiG-21 "Fishbed" i 17 MiG-23 "Flogger" ) w tym helikopter SA.342L Gazelle . Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne uzyskały zestrzelenie na F-15C piloci zestrzelili dwa 4E Phantom F-IIS lotnictwa Islamskiej Republiki Iranu w potyczce na 05 czerwca 1984.
Badania nad bronią anty-satelitarną
Pocisk ASM-135 ASAT miał korzystać z F-15 jako platformy pierwszego etapu.Od stycznia 1985r do września 1986r trwały testy z użyciem dwóch zmodyfikowanych F-15A zdolnych do przenoszenia jednego pocisku na węźle podkadłubowym.Pocisk odpalany był kiedy samolot osiągnął prędkość 1,22Ma z przeciążeniem 3,8g na wysokości 38,100 ft (11,600 m).Komputer w F-15 został ulepszony by kontrolować prędkość oraz kąt wznoszenia kiedy pocisk był odpalany.Trzeci test kiedy został znisczony stary satelita obserwacyjny był jedynym prawdziwym celem projektu a pilot Major Wilbert D. "Doug" Pearson został jedynym pilotem któremu udało sie zniszczyć satelitę na orbicie okołoziemskiej.Program został oficjalnie zakończony w 1988r.
Wojna w Zatoce Perskiej i następstwa
US Air Force wysłało do Arabii Saudyjskiej wersje C,D,E.Jako pierwsze do zapalnego rejonu przybyły Orły należące do 1TFW bazujące w Langley w Virgini , dywizjony 37 i 71ustanowiły rekord w locie grupowym trwającym od 14 do 17 godzin , Eagle lądowały w Dahranie w Arabii Saudyjskiej. Podczas lotu samoloty musiały tankować w powietrzu aż sześć do ośmiu razy .Jesienią 1990 roku do Arabii przybyły jeszcze: 33 TFW z USA, 53 TFS z RFN. Obie jednostki przysłały tylko jednoosobowe F-15C. Ponadto z bazy Seymour Jonson w rejon Zatoki dotarł 335 TFS, podobnie jak 336 TFS wyposażony w F-15E. W grudniu 1990 roku i styczniu 1991 utworzono 7440 Combat Wing (Skrzydło Bojowe) stacjonujące w bazie Incirlik na terenie Turcji. W jego skład weszły samoloty z dwóch dywizjonów myśliwskich: 32 stacjonującego w Soesterberg (Holandia) i 525 z Bitburga (RFN). Jednostka ta miała ochraniać północne rubieże frontu.
Działania wojenne zaczeły się w nocy 16 na 17 stycznia 1991r.Pierwsze zwycięstwo powietrzne odniósł pilot z 71 dywizjonu (1TFW) zestrzeliwując rakietą AIM-7 irackiego Mirage F-1 (była godzina 00:01 czasu Greenwich). W dziewięć minut później MiG-29 został trafiony rakietą odpaloną z F-15C należącego do 33 TFW. Zaledwie cztery minuty później zaliczony został pierwszy dublet, gdy Eagle z 33 TFW zestrzelił dwa Mirage F-1. Tego samego dnia zostały zestrzelone jeszcze dwa kolejne MiGi-29. W tym czasie F-15E brały udział w atakowaniu celów naziemnych w Bagdadzie. Celem tego ataku było sparaliżowanie centrów dowodzenia. 18 stycznia kontynuowano ataki na cele naziemne i patrole. Jednak nie doszło do spotkań w powietrzu natomiast stracony został pojedynczy F-15E.
19 stycznia Amerykanie zestrzelili 2 Mirage F-1, 2 MiGi-25 i 1 Su-25. 20 stycznia podczas nocnej misji stracono drugiego F-15E. W kolejnych dniach operacji ataki na cele naziemne kontynuowano. 24 stycznia saudyjski F-15 zestrzelił dwa irackie Mirage F.1 w rejonie granicy iracko-kuwejckiej. Irackie samoloty wyposażone w rakiety Exocet leciały w kierunku okrętów alianckich. Przed zestrzeleniem prawdopodobnie jeden z Exocetów został odpalony, ale nie trafił w cel. 26 stycznia piloci amerykańscy strącili 3 MiGi-23, 27 stycznia ponownie 3 MiGi-23 i jeden Miraże F1, 28 i 29 stycznia zestrzelony po jednym MiGu-23. 2 lutego pilot F-15 zestrzelił Ił-76, 6 lutego amerykańskie F-15 zestrzeliły dwa Migi-21 i dwa Su-25.
Operację "Pustynna Burza" zakończono 29 lutego o godzinie 06:00. Okazało się, że dwa samoloty, zestrzelone w ciągu pierwszych dwóch dni operacji, to jedyne straty wśród samolotów F-15. Większość samolotów F-15 po zakończeniu operacji "Pustynna Burza" powróciła do swych baz, jednak pewna liczba pozostała w Arabii Saudyjskiej. Zostały one od końca sierpnia 1992 roku użyte do patrolowania ogłoszonej przez ONZ strefy zakazanej dla lotów samolotów irackich, na południe od 36 równoleżnika. Samoloty te również odniosły sukcesy bojowe, 20 i 22 marca zestrzeliwując kolejno po jednym Su-22 oraz treningowo-bojowy PC-9.
Podczas operacji Allied Force na Bałkanach samoloty F-15 zaliczyły 4 zwycięstwa wszystkie nad MiGami-29 przy pomocy rakiet AIM-120.
L.p/ data/ przeciwnik/ pilot/ jednostka/ nr F-15C/ uzbrojenie/
Desert Storm
1 17.01.1991 Mirage F1EQ kpt.Rob "Cheese" Graeter 58.TFS 85-0105 AIM-7M
2 17.01.1991 Mirage F1EQ kpt.Rob "Cheese" Graeter 58.TSF 85-0105 AIM-7M
3 17.01.1991 Mirage F1EQ kpt.Steve Tate 71.TFS 83-0017 AIM-7M
4 17.01.1991 MiG-29 kpt.Jon "J.B." Kelk 58.TFS 85-0125 AIM-7M
5 17.01.1991 MiG-29 kpt.Rhory "Hoser" Draeger 58.TFS 85-0108 AIM-7M
6 17.01.1991 MiG-29 kpt.Charles "Sly" Magill 58.TFS 85-0107 AIM-7M
7 19.01.1991 MiG-25 kpt.Larry "Cherry" Pitts 58.TFS 85-0099 AIM-7M
8 19.01.1991 MiG-25 kpt.Richard "Kluso" Tollini 58.TFS 85-0101 AIM-7M
9 19.01.1991 MiG-29 kpt.Craig "Mole" Udnerhill 58.TFS 85-0122 AIM-7M
10 19.01.1991 MiG-29 kpt.Cesar "Rico" Rodriguez 58.TFS 85-0114 *
11 19.01.1991 Mirage F1EQ por.David Sveden 32.TFS 79-0021 AIM-7M
12 19.01.1991 Mirage F1EQ kpt.David Prather 525.TFS 79-0069 AIM-7M
13 26.01.1991 MiG-23 kpt.Anthony "Kimo" Schiavi 58.TFS 85-0104 AIM-7M
14 26.01.1991 MiG-23 kpt.Rhory "Hoser" Draeger 58.TFS 85-0119 AIM-7M
15 26.01.1991 MiG-23 kpt.Cesar "Rico" Rodriguez 58.TFS 85-0114 AIM-7M
16 27.01.1991 Mirage F1EQ kpt.Benjamin Powell 53.TFS 84-0027 AIM-7M
17 27.01.1991 MiG-23 kpt.Benjamin Powell 53.TFS 84-0027 AIM-7M
18 27.01.1991 MiG-23 kpt.Jay Denney 53.TFS 84-0025 AIM-9M
19 27.01.1991 MiG-23 kpt.Jay Denney 53.TSF 84-0025 AIM-9M
20 28.01.1991 MiG-23 kpt.Donald "Muddy" Watrous 525.TSF 79-0022 AIM-7M
21 29.01.1991 MiG-23 kpt.David Rose 58.TFS 85-0102 AIM-7M
22 02.02.1991 Ił-76 kpt.Gregory "Dutch" Masters 525.TSF 79-0074 AIM-7M
23 06.02.1991 Su-25 por.Robert "Digs" Hehemann 53.TSF 84-0019 AIM-9M
24 06.02.1991 Su-25 por.Robert "Digs" Hehemann 53.TSF 84-0019 AIM-9M
25 06.02.1991 MiG-21 kpt.Thomas "Vegas" Dietz 53.TSF 79-0078 AIM-9M
26 06.02.1991 MiG-21 kpt.Thomas "Vegas" Dietz 53.TSF 79-0078 AIM-9M
27 07.02.1991 Su-22 kpt.Anthony Murphy 58.TSF 85-0102 AIM-7M
28 02.02.1991 Su-22 kpt.Anthony Murphy 58.TSF 85-0102 AIM-7M
29 07.02.1991 Su-22 płk Rick Parson 33.TFW 85-0124 AIM-7M
30 07.02.1991 Puma mjr Randy May 525.TFS 80-0003 AIM-7M
31 11.02.1991 Mi-8 kpt.Steven Dingee 525.TFS 79-0048 AIM-7M
32 11.02.1991 Mi-8 kpt.Mark McKenzie 525.TFS 80-0012 AIM-7M
powojenne (w strefie bez lotów ONZ)
33 20.03.1991 Su-22 kpt.John Doneski 53.TSF 84-0014 AIM-9M
34 22.03.1991 Su-22 kpt.Thomas "Vegas" Dietz 53.TSF 84-0010 AIM-9M
35 22.03.1991 PC-9 por.Robert "Digs" Hehemann 53.TSF 84-0012 *
Allied Force
36 22.03.1999 MiG-29 ppłk Cesar "Rico" Rodriguez 493.FS 86-0169 AIM-120
37 22.03.1999 MiG-29 kpt.Mike Shower 493.FS 86-0159 AIM-120
38 22.03.1999 MiG-29 kpt.Jeff Hwang 493.FS 86-0156 AIM-120
39 22.03.1999 MiG-29 kpt.Jeff Hwang 493.FS 86-0156 AIM-120
Izraelu po raz pierwszy zastosowano bojowo F-15. W czerwcu 1977 roku Eagle zestrzeliły nad Libanem cztery syryjskie MiGi-21 (zestrzelenia nie uwzględnione w tabelki-nie są potwierdzone). W czasie walk 24 września 1979 roku F-15 zestrzeliły kolejne pięć samolotów, a w następnym roku co najmniej jeszcze jeden. W 1981 roku, w czasie słynnego ataku na reaktor atomowy w Osirak, miejscowości położonej niedaleko Bagdadu, F-15 osłaniały atakujące cel F-16. Tym razem do spotkania bojowego nie doszło.
Najszersze zastosowanie izraelskie Eagle znalazły podczas trwania kofliktu z Syrią i Jordanią na pograniczu libańskim i doliną Bekaa w dniach 5-12 czerwca 1982 roku. Oprócz F-15 zastosowano tam również F-16 i rodzime Kfiry. W efekcie działań bojowych zestrzelono 95 (lub 86 w zależności od źródeł) samolotów arabskich przy stracie zaledwie dwu własnych. Łupem Eagli padły nie mniej niż 42 samoloty, bez strat własnych. Cały plan akcji był bardzo starannie opracowany pod względem taktyki użycia samolotów w rejonie silnie nasyconym środkami obrony przeciwlotniczej. Na szeroką skalę stosowano przy tym urządzenia do zakłócania elektronicznego. Ostatniego dnia konfliktu w okolicach Bejrutu F-15 zapisały na swoje konto trzy MiGi-25. Ze względu na pułap na jakim latały syryjskie samoloty zastosowano specjalną taktykę, polegającą na ostrym wznoszeniu i odpaleniu w tym czasie pocisku AIM-7 Sparrow.
L.p/ data/ przeciwnik/ pilot/ jednostka/ nr F-15C/ uzbrojenie
1 27.06.1979 MiG-21 Mosze Melnik 133.Sqn F-15A/663/76-1506 Pyton 3
2 27.06.1979 MiG-21 Joel Feldszo 133.Sqn F-15B/704/76-1524 AIM-7F
3 27.06.1997 MiG-21 Joram Peled 133.Sqn F-15A/672/76-1511 AIM-9G
4 27.06.1979 MiG-21 Eitan Ben-Elijahu 133.Sqn F-15A/689/76-1518 działko
5 24.09.1979 MiG-21 Awner Naweh 133.Sqn F-15A/695/76-1521 Pyton 3
6 24.09.1979 MiG-21 Awner Naweh 133.Sqn F-15A/695/76-1521 działko
7 24.09.1979 MiG-21 Dedi Rosenthal 133.Sqn F-15A/676/76-1513 AIM-7F
8 24.09.1979 MiG-21 Izrael "Relik" Shafir 133.Sqn F-15A/692/76-1520 AIM-9G
9 24.08.1980 MiG-21 Ilian Margalit 133.Sqn F-15A/646/72-0120 AIM-7F
10 31.12.1980 MiG-21 Jair Rachmilewic 133.Sqn F-15A/646/72-0120 AIM-9G
11 31.12.1980 MiG-21 Joaw Stern 133.Sqn F-15A/695/76-1521 Pyton 3
12 13.02.1981 MiG-25P Benjamin "Benny" Zinker 133.Sqn F-15A/672/76-1511 AIM-7F
13 29.07.1981 MiG-25P Szaul Simon 133.Sqn F-15A/673/76-1512 AIM-7F
14 07.06.1982 MiG-23MS Offer Lapidot 133.Sqn F-15A/658/76-1506 Pyton 3
15 08.06.1982 MiG-21 Szaul Schwartz/Solan Reuwen 133.Sqn F-15D/957/80-0133 AIM-7F
16 08.06.1982 MiG-21 Joram Hoffman 133.Sqn F-15A/686/1517 AIM-7F
17 08.06.1982 MiG-23BN Szaul Simon 133.Sqn F-15C/818/80-0125 AIM-7F*
17 08.06.1982 MiG-23BN Dedi Rosenthal 133.Sqn F-15C/832/80-0128 AIM-7F*
18 09.06.1982 MiG-23 Ronen Szapira 133.Sqn F-15A/684/76-1516 AIM-7F
19 09.06.1982 MiG-23 Gil Rapaport 133.Sqn F-15A/658/76-1506 AIM-7F
20 09.06.1982 MiG-23MF Mosze Melnik 133.Sqn F-15C/802/80-0122 AIM-7F
21 09.06.1982 MiG-23MF Awi Maor 133.Sqn F-15A/646/72-0120 Pyton 3
22 09.06.1982 MiG-21 Mosze Melnik 133.Sqn F-15C/802/80-0122 Pyton 3
23 09.06.1982 MiG-21 Awi Maor 133.Sqn F-15A/646/72-0120 działko
24 09.06.1982 Mig-23 zmuszone do błedu
25 09.06.1982 Mig-23 zmuszone do błedu
26 09.06.1982 MiG-21 Joram Peled 133.Sqn F-15A/684/76-1516 Pyton 3
27 09.06.1982 MiG-21 Ronen Szapira 133.Sqn F-15A/686/76-1517 Pyton 3
28 09.06.1982 MiG-21 Oran Hampel 133.Sqn F-15A/695/76-1521 AIM-7F
29 10.06.1982 MiG-21 Awner Naweh/Michael Cohen 133.Sqn F-15D/957/80-0133 AIM-7F
30 10.06.1982 MiG-21 Awner Naweh/Michael Cohen 133.Sqn F-15D/957/80-0133 Pyton 3
31 10.06.1982 MiG-21 Awner Naweh/Michael Cohen 133.Sqn F-15D/957/80-0133 Pyton 3
32 10.06.1982 Gazelle Ziw Nadiwi 133.Sqn F-15C/848/80-0130 Pyton 3
33 10.06.1982 MiG-23 Benjamin "Benny" Zinker 133.Sqn F-15C/840/80-0129 Pyton 3
34 10.06.1982 MiG-23 Gil Rapaport 133.Sqn F-15C/828/80-0127 Pyton 3
35 10.06.1982 MiG-23 Noam Knaani 133.Sqn F-15C/802/80-0122 Pyton 3
36 10.06.1982 MiG-23 Noam Knaani 133.Sqn F-15C/802/80-0122 Pyton 3
37 10.06.1982 MiG-21 Szaul Schwartz/Uzi Szapira 133.Sqn F-15B/708/76-1525 Pyton 3
38 10.06.1982 MiG-21 Joram Hoffman 133.Sqn F-15C/848/80-0130 działko
39 10.06.1982 MiG-21 Mickey Lew 133.Sqn F-15D/955/80-0132 Pyton 3
40 10.06.1982 MiG-21 Joram Peled/Lipsitz Zwi 133.Sqn F-15D/979/80-0136 Pyton 3
41 10.06.1982 MiG-21 Jiftach Szadmi 133.Sqn F-15A/667/76-1509 Pyton 3
42 11.06.1982 MiG-23 Joram Peled 133.Sqn F-15A/678/76-1514 AIM-7F
43 11.06.1982 MiG-23 Joram Peled 133.Sqn F-15A/678/76-1514 AIM-7F
44 11.06.1982 MiG-21 Jiftach Szadmi 133.Sqn F-15C/840/80-0129 Pyton 3
45 11.06.1982 MiG-21 Szaul Simon/Hodorow Amir 133.Sqn F-15B/704/76-1524 Pyton 3
46 11.06.1982 MiG-21 Offer Lapidot 133.Sqn F-15A/646/72-0120 Pyton 3
47 24.06.1982 MiG-23 Joel Feldszo/Lipsitz Zwi 106.Sqn F-15D/979/80-0136 Pyton 3
48 24.06.1982 MiG-23 Joel Feldszo/Lipsitz Zwi 106.Sqn F-15D/979/80-0136 Pyton 3
49 31.08.1982 MiG-25RB Szaul Schwartz 106.Sqn F-15C/821/80-0126 AIM-7F
50 19.11.1985 MiG-23 Awner Naweh 106.Sqn F-15C/840/80-0129 Pyton 3
51 19.11.1985 MiG-23 Awner Naweh 106.Sqn F-15C/840/80-0129 Pyton 3*
51 19.11.1985 MiG-23 Jouwar Ben-Dor/Paz Ofer 106.Sqn F-15D/957/80-0133 Pyton 3*
52 14.09.2001 MiG-29 ? 106.Sqn F-15C/? Pyton 4
53 14.09.2001 MiG-29 ? 106.Sqn F-15C/? Pyton 4
*Zwycięstwo wspólne
Samoloty F-15 należące do Arabii Saudyjskiej do tej pory mają na swoim koncie 4 zestrzelone samoloty bez strat własnych. 5 czerwca 1984 roku dwa samoloty F-4 należące do Iranu naruszyły saudyjską przestrzeń powietrzną z zamiarem zaatakowania tankowców płynących w obrębie jej wód terytorialnych. Phantomy zostały jednak wykryte przez amekrykański AWACS E-3B. Na irańskie samoloty naprowadzono parę saudyjskich F-15 z 6 Dywizjonu. Eagle wykonały atak z pociskami AIM-7F Sparrow, uzyskując dwa zestrzelenia. Kolejne dwa zestrzelenia zostały uzyskane podczas operacji „Pustynna Burza”.
L.p/ data/ przeciwnik/ pilot/ jednostka/ nr F-15C/ uzbrojenie
1 05.06.1984 F-4E ? 6.Sqn F-15C? AIM-7M
2 05.06.1984 F-4E ?/kpt.Bill Tippin (USAF) 6.Sqn F-15D? AIM-7M
3 24.01.1991 Mirage F1EQ kpt.Salem Al.Shamrani 13.Sqn F-15C 80-0068 AIM-9M
4 24.01.1991 Mirage F1EQ kpt.Salem Al.Shamrani 13.Sqn F-15C 80-0068 AIM-9M
Samoloty Eagle należące do Japonii nie odnotowały na swoim koncie żadnego zestrzelenia.
Strike Eagle
W nocy z 16/17.01.1991r. rozpoczęła się operacja „Pustynna Burza”, 21 samolotów F-15E dostało zadanie zaatakowania wyrzutni Al Abbas i Al Hussein, cztery maszyny wyposażono w bomby Mk82, a pozostałe Mk20, samoloty zaskoczyły obronę przeciwlotniczą, dzięki lotowi profilowemu (na wysokości ok. 100m) podczas misji. Kolejne polowanie na Scud’y odbyło się w dzień 17.01. Obie misje zakończyły się niepowodzeniem (zniszczono jedynie kilka atrap), wszystkie maszyny wróciły do bazy.
W późniejszych dniach operacji zaczęto stosować taktykę „Kill Boxes”, polegającą na patrolach samolotów F-15E (lub A-10) samodzielnie wykonujących uderzenia na zauważone wyrzutnie Scud’ów, loty odbywały się w nocy. W nocy 17/18.01 napotkano pojedynczego MiG’a-29, do którego odpalono AIM-7M, który chybił celu, wrogi myśliwiec uciekł. Kolejnej nocy stracono pierwszego F-15E podczas tej operacji, wydarzyło się to podczas bombardowania składów paliwa w okolicach Basry, po zrzucie ładunku bomb samolot wykonał nakazany manewr, z którego już nigdy nie wyszedł, nie wiadomo czy samolot został trafiony przez obronę przeciwlotniczą, czy był to błąd w pilotażu. Drugiego (i ostatniego w tej operacji) F-15E zniszczono 20.01, podczas ataku na wyrzutnie Al Hussein, jednego z maszyn trafiono Scud’em, piloci katapultowali się i trafili do niewoli.
W późniejszych etapach konfliktu obrona przeciwlotnicza osłabła, więc loty nad Irakiem stały się bezpieczniejsze. F-15E nadal atakowały wyrzutnie rakiet średniego zasięgu, zmniejszając ich aktywność z pięciu odpaleń na dobę, najpierw do jednego na dobę, a później do jednego na kilka dni. Maszyny te atakowały również inne cele, np. stanowiska dowodzenia, elektrownie. 13.02.1991r wszystkie samoloty USAF, wysłano do atakowania jednostek Gwardii Republikańskiej broniącej Bagdadu, a 14.02 doszło do jedynego zestrzelenia przez F-15E, podczas wsparcia działań sił specjalnych, załoga zauważyła, że żołnierzom na ziemi najbardziej dokucza Iracki Mi-24, F-15E zrzucił w jego kierunku bombę GBU-10, która wybuchając tuż przed śmigłowcem ,pochłaniając lecącą maszynę . Niewiele brakowało by lotnictwo zmusiło Irak do całkowitej kapitulacji, jednak decyzje dyplomatyczne doprowadziły do rozejmu.
Później F-15E egzekwowały strefy bez lotów nad Irakiem w ramach operacji „Southern Watch” i „Nothern Watch”, brały też udział w operacjach nad Bałkanami („Denny Flight” ; „Delibrate Force” i „Allied Force”), niszcząc m.in. składy serbskiej amunicji, a później niszcząc obronę powietrzną Jugosławii, podczas tych działań nie utracono żadnego F-15E.
Po koniec 2001r. F-15E z 391. Dywizjonu Myśliwskiego zaczęły bombardowania pozycji Talibów w Afganistanie, jednak pierwszymi zadaniami były niszczenie kilku (i tak niesprawnych) MiG’ów-21 i obrony przeciwlotniczej Afganistanu.
W styczniu 2003r. F-15E z 366. Dywizjonu Mysliwskiego i 334. Dywizjonu Myśliwskiego zostały przebazowane w rejon Zatoki Perskiej (do Kataru), więc przed rozpoczęciem „Iraqi Freedom” było tam 48 Strike Eagle’ów. Już dzień przed rozpoczęciem całej operacji, samoloty zaatakowały działa przeciwlotnicze S-60 i wyrzutnie Rolland (jednak większość Rolland’ów zdołało się ukryć). Między 15 a 20.03.2003r. F-15E atakowały umocnione centra dowodzenia obrony przeciwlotniczej, a później stanowiska dywizji zmechanizowanej „Medina”, niszcząc 65 irackich samolotów na ziemi, oraz liczne czołgi i transportery opancerzone. 335. Dywizjon od końca marca wspierał działania Task Force „Tawny”, polegało to głównie na niszczeniu grupek piechoty za pomocą działka, czasami nawet na zabijaniu pojedynczych strzelców. Pod koniec 2004r. w zatoce pojawiły się nowe F-15E z zasobnikami Sniper XL.
Operacja Odyssey Dawn
Po przyjęciu rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1973 z dnia 17 marca 2011 roku 18 samolotów należących do USAF F-15E i wielu innych samolotów NATO zostały rozmieszczone w celu wyegzekwowania Libii strefy zakazu lotów w ramach operacji Odyssey Dawn. W dniu 21 marca 2011 roku, F-15E Strike Eagle nr. # 91-304, z 492 FS rozbił się w pobliżu Bengazi w Libii
Obaj członkowie załogi katapultowali sie i na spadochronach spadli na terytorium rebeliantów libijskich ostatecznie zostali uratowani przez US Marines.Problemy sprzętu spowodowało zachwianie równowagi masy i najprawdopodobniej to przyczyniło się do wypadku.
Operation Inherent Resolve
F-15E są używane przez USA w operacji Operation Inherent Resolve wumierzonej w państwo islamskie działające w Iraku i w Syrii.Wczesnym rankiem w dniu 23 września 2014 r Strike Eagle i inne amerykańskie samoloty przeprowadziły ataki w Syrii przeciwko bojownikom ISIS.
Izrael
F-15I jest obsługiwany przez Siły Powietrzne Izraela w 69 dywizjonie który wcześniej latał na F-4 Phantom II.Po wojnie w Zatoce Perskiej w 1991 roku, w którym miasta Izraelskie zostały zaatakowane przez rakiety SCUD,izraelski rząd zdecydował, że potrzebuje samolotu zdolnego do rażenia celów naziemnych. W odpowiedzi, Lockheed Martin zaproponował wersję F-16 Fighting Falcon, a zaoferowano zarówno McDonnell Douglas F / A-18 Hornet i F-15E.W dniu 27 stycznia 1994 roku rząd Izraela ogłosił, że ma zamiar nabycia 21 zmodyfikowanych F-15E
W dniu 12 maja 1994 roku, rząd USA zezwolił na zakup do 25 F-15.W listopadzie 1995 roku, Izrael zamówił cztery dodatkowe, F-15.F-15I wzieły udzial w walce po raz pierszy w 1999 podczas interwncji w Libanie,chociaż Izrael stwierdził iż zamówi więcej samolotów F-16I.